Grįžti atgal

Ką vaikui suteikia darželis

Rugsėjis 03, 2025
Ką vaikui suteikia darželis

Ar dar palaikyti vaikutį namuose, ar išleisti į darželį? Senų laikų argumentai nebetiks, nes šiuolaikiniai darželiai nėra tik ta vieta, kurioje vaikas prastumia dieną, valgo, miega ir eina į lauką.

Darželis yra erdvė, kurioje vaikas mokosi dalintis, bendrauti, tyrinėti, kurti ir tapti savarankišku. Kas vyksta darželyje? 

 1. EMOCINĖ IR SOCIALINĖ RAIDA

Vaikai, lankydami darželį kasdien, turi daug laiko bendrauti su savo bendraamžiais ir kitais suaugusiaisiais (ne tik su mama, tėčiu, tetomis, dėdėmis ar seneliais), o tai spartina jų socialinių bei emocinių įgūdžių formavimą(si). Vaikas mokosi save suvokti kaip bendruomenės narį ir derinti savo poreikius su kitų poreikiais. 

 2. KALBA IR KOMUNIKACIJA

Darželio lankymas nuo ankstyvojo amžiaus suteikia vaikui nuolatinę kalbinę aplinką, kurioje jis ne tik girdi, bet ir pats greičiau pradeda kalbėti. Mokytojai sąmoningai skatina vaikus kalbėti, klausytis, dalintis mintimis, dalyvauti įvairiose veiklose, kurios skatina vaikų kalbos raidą bei padeda formuotis stipriems komunikacijos įgūdžiams. 

3. PAŽINIMAS IR KŪRYBIŠKUMAS

Darželyje mokytojos vaikus nuolat skatina tyrinėti, klausti ir atrasti. Ugdomoji darželio aplinka yra tarsi trečiasis mokytojas, kuri savo pritaikomumu, įvairiapusiškumu ir priemonių gausa skatina vaikų smalsumą, kūrybiškumą, norą tyrinėti, pažinti, atrasti, sužinoti, mąstyti ir kurti. 

4. FIZINĖ RAIDA

Darželyje vaikai kasdien turi įvairių judėjimo, koordinacijos ir fizinės ištvermės lavinimo pratimų. Aktyvūs žaidimai, sportinės užduotys ir kasdieniai įpročiai padeda vaikams augti stipriems, judriems ir sveikiems. 

5. SAVARANKIŠKUMO IR ATSAKOMYBĖS UGDYMAS

Darželis suteikia vaikui galimybę kasdien tapti vis savarankiškesniam, vaikai greitai perima pavyzdį ir mokosi vieni iš kitų (pavyzdžiui, darželyje greičiau vaikai išmoksta savarankiškai valgyti su įrankiais, sėstis ant puoduko) bei ugdo gebėjimą prisiimti atsakomybę už savo veiksmus. 

6. ANKSTYVA PAGALBA, JEI YRA VYSTYMOSI SUNKUMŲ

Darželio aplinka suteikia galimybę laiku pastebėti, jei vaiko raida vyksta lėčiau, nei tikėtasi, bei užtikrinti reikiamą pagalbą. Ankstyvas pastebėjimas ypač svarbus, nes kuo anksčiau suteikiama vaikui reikalinga pagalba ir rekomendacijos, tuo didesnė tikimybė sėkmingai įveikti ar sumažinti vaikui kylančius sunkumus. 

7. BENDRADARBIAVIMAS SU ŠEIMA

Darželis yra partneris, o ne šeimos pakaitalas vaiko ugdyme. Sėkmingas vaiko ugdymas vyksta tuomet, kai mokytojai bendradarbiauja su tėvais, ir vaiko ugdymas bei jo svarbiausių gebėjimų lavinimas pratęsiamas ir namuose. Iš tėvų tenka išgirsti, kad tinkamų įgūdžių vaikas išmoksta namuose, o būdamas darželyje išmoko kandžiotis, stumdytis, atsikalbinėti ar panašiai. To išvengti neįmanoma, nes kiekvienas vaikas į darželį ateina su savo patirtimi, auklėjimo modeliais, tad vaikai greitai vieni iš kitų mokosi tiek teigiamo, tiek neigiamo elgesio pavyzdžių. 

Kai vaikas pradeda lankyti darželį nuo mažų dienų, jo kasdienybė prisipildo naujų potyrių, iššūkių ir galimybių augti. Kiekviena diena tampa mažais žingsneliais į platesnį pasaulio pažinimą – nuo pirmųjų draugysčių iki naujų žodžių, nuo kūrybinių atradimų iki savarankiškų sprendimų. 

Noriu pabrėžti, kad, atsižvelgiant į kiekvieną vaiką individualiai, ne visiems vaikams tinkamas ankstyvasis ugdymas. Būna atvejų, kai tiek tėvai, tiek mokytojai ar kiti specialistai mato, kad kol kas dar verta palūkėti ir neskubėti lankyti darželį. Mes – mokytojai – mėgstame sakyti: „Kada išleisti vaiką į darželį, geriausiai pasakys mamos širdis“. 

Straipsnio Mamos žurnale autorė UMO studijos ir darželio vadovė Vilma Bačiulienė

Naudojame slapukus geresnei lankytojų patirčiai. Sužinoti daugiau
Sutinku su visais slapukais